Książka Audio Roku 2009 rusza druga edycja

150x110

Z początkiem marca ruszyła druga edycja konkursu Książka Audio Roku. Spośród zgłoszonych przez wydawców tytułów jury wybierze najlepsze audiobooki w takich kategoriach jak „dla dzieci i młodzieży", „literatura faktu i reportaże", „literatura piękna", „kryminał i sensacja", „poradniki" oraz „oprawa graficzna". Ogłoszenie wyników nastąpi w maju.

Organizatorem konkursu jest jeden z największych sklepów internetowych z audiobookami www.Nexto.pl, we współpracy z Biblioteką Analiz, firmą badającą rynek wydawniczy. Partnerem Głównym przedsięwzięcia jest firma Aleksandria, prowadząca sklep internetowy pod adresem www.Audiobook.pl.

Celem konkursu jest przede wszystkim promocja wciąż nowej na polskim rynku formy obcowania z literaturą, jaką jest książka do słuchania. - Zależy nam, aby każdy przynajmniej raz spróbował wsłuchać się w audiobooka. Zależy mi na tym tym bardziej, iż lubię słuchać książek nie tylko ze względów zawodowych, ale także osobistych. Słucham ich w samochodzie, czy w domu po całym dniu przed ekranem komputera. Wiem, że jak ktoś zacznie to trudno mu przestać. Ważne jednak, aby wykonał ten pierwszy krok, wybierając na początek najlepsze tytuły - mówi Bartłomiej Roszkowski, prezes NetPress Digital, spółki prowadzącej serwis www.Nexto.pl.

- Zależy nam na tym, by dostrzegać i rekomendować czytelnikom najlepsze dzieła z tej kategorii - zarówno pod względem literackim, jak i interpretacji lektora - dodaje Łukasz Gołębiewski, prezes Biblioteki Analiz.

W tym roku formuła konkursu uzupełniona została o głosowanie publiczności. Głosować będzie można na stronie internetowej konkursu.

Rynek audiobooków rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Według badań Biblioteki Analiz, wartość rynku audiobooków w Polsce (w cenach wydawców) wzrosła w latach 2006-2009 z 2,7 mln zł do blisko 20 mln zł. Jeszcze kilka lat temu oferta tytułów na rynku liczyła zaledwie 100 tytułów. Obecna oferta tytułów to ponad 1200 pozycji. Książki audio odpowiadają na potrzeby nowoczesnego, zabieganego „czytelnika", który często nie ma czasu na czytanie, a chciałby mieć stały kontakt z najlepszą literaturą.

Dziś oferta obejmuje m.in. bajki i klasykę literatury, ale też literaturę faktu, współczesną beletrystykę, literaturę religijną, a nawet przewodniki turystyczne. Na rynek wydań audio weszli zarówno tradycyjni wydawcy (m.in.: Bellona, Muza, W.A.B., Media Rodzina, Wilga, Studio Emka, Albatros, Sonia Draga, Świat Książki), jak i zupełnie nowe firmy, które wyspecjalizowały się w ofercie audio (Biblioteka Akustyczna, Propaganda, Pramatek Audio, Qes Agency, Auditus, Aleksandria, MTJ, StoryBox.pl i wielu innych).

Wbrew wcześniejszym oczekiwaniom książka audio nie pojawiła się na stacjach benzynowych, ale znalazła sobie wreszcie miejsce w księgarniach, a przede wszystkim w Internecie. Powstała masa nowych sklepów, jak choćby Audiobook.pl, Audioteka.pl czy DoSluchania.pl.

Więcej informacji na www.ksiazkaaudioroku.pl.

 

O Konkursie Książka Audio Roku

Pierwsza edycja konkursu spotkała się z ogromnym zainteresowaniem wydawców, mediów i wszystkich osób zainteresowanych książkami audio w Polsce. Zgłoszonych zostało aż 116 tytułów przez 23 wydawców. Spośród wszystkich zgłoszeń nominowanych zostało po 8 tytułów w ramach pięciu kategorii merytorycznych oraz 14 tytułów w kategorii „Oprawa graficzna". Skład jury stanowili uznani eksperci, którzy od lat prywatnie lub zawodowo związani są z książkami audio. To jednocześnie nazwiska reprezentujące różne obszary twórczości, co dla wydawców i sympatyków książek audio było gwarancją rozmaitego spojrzenia na poddawane ocenie tytuły.

Lista zwycięzców według kategorii w pierwszej edycji konkursu przedstawia się następująco:

1.      Dla dzieci i młodzieży: „Księga Dżungli: - Rudyard Kipling (Promatek Audio) - Lektorzy: Adam Hutyra, Marcin Nowakowski

2.      Kryminał i sensacja: „Zły" - Leopold Tyrmand (Agora S.A.) - Lektor: Marek Kondrat

3.      Literatura faktu i reportaże: „Astor Piazzolla. Moja historia" - Natalio Gorin (Polskie Wydawnictwo Muzyczne S.A.) - Lektor: Waldemar Malicki

4.      Literatura piękna: „Folwark zwierzęcy" - George Orwell (Muza S.A.) - Lektor: Tadeusz Sznuk

5.      Poradniki/Inne:„Praktyczne metody osiągania sukcesu cz.1 Zdobywanie fortuny" - M.R. Kopmeyer (Audioclub Sp. z o.o., Bellona S.A.) - Lektor: Jan Wilkans

6.      Oprawa graficzna: „Imperium. Postscriptum" - Ryszard Kapuściński (Agora S.A.) oraz dwa wyróżnienia w tej kategorii dla książek: „Folwark zwierzęcy" -       George"a Orwella (Muza S.A.) i „Merde! Rok w Paryżu" - Stephena Clarke"a (Biblioteka Akustyczna)

Zarówno wyróżnione jak i nominowane nagrania to znane i bestsellerowe produkcje ostatnich lat, które są adaptacjami polskiej i światowej literatury. Imponujące jest również grono lektorów, którzy brali udział w ich realizacji . Wśród czytających nominowane audiobooki można znaleźć między innymi takie sławy jak: Marek Kondrat, Tadeusz Sznuk, Jerzy Stuhr, Jan Englert, Jerzy Trela, Piotr Fronczewski czy Krystyna Czubówna. Z drugiej strony, oprócz wspomnianych pozycji bestsellerowych, na liście nagrodzonych i nominacji znalazły się tytuły nieco mniej popularne, wydane przez mniejszych wydawców. Te również wyróżniają się jakością produkcji, prezentują wysoki poziom literacki i w konsekwencji zasługują na uwagę odbiorców.

Więcej informacji na temat poprzedniej edycji pod adresem:

http://www.ksiazkaaudioroku.pl/poprzednie_edycje/2008/archiwum/roztrzygnieto-konkurs-na-ksiazke-audio-roku-2008_15

 

 

O Nexto.pl

Nexto.pl to największy w Polsce sklep internetowy z audiobookami, e-bookami oraz prasą do pobrania on-line. Wszystkie książki i czasopisma są w formie download (do pobrania w formie pliku mp3 lub pdf). W ofercie znajduje się blisko 1000 tytułów polskich audiobooków, ponad 2100 tytułów e-booków i ponad 100 tytułów czasopism. Na Nexto.pl obecnych jest ponad 120 wydawców. W 2009 roku serwisy Nexto odwiedziło ponad 3,8 mln internautów i w na Nexto.pl sprzedanych zostało ponad 50 tys. książek.

O Bibliotece Analiz Sp. z o.o.

Biblioteka Analiz jest firmą wydawniczą specjalizującą się w badaniach rynku wydawniczo-księgarskiego. W ofercie wydawnictwa znajdują się trzy branżowe czasopisma o rynku książki: dwutygodnik "Biblioteka Analiz",  miesięcznik "Magazyn Literacki KSIĄŻKI", kwartalnik "Wiadomości Księgarskie". Biblioteka Analiz jest również wydawcą książek fachowych, w tym serii „Raporty" poświęconej analizom różnych sektorów rynku (m.in. książka katolicka, książka szkolna). Sztandarową publikacją serii jest jednak rocznik „Rynek książki w Polsce", w dwóch tomach („Wydawnictwa" i „Dystrybucja") opisujący aktualny stan branży wydawniczej w naszym kraju. Autorem i pomysłodawcą cyklu jest Łukasz Gołębiewski. W tym roku ukazała się już ósma edycja „Rynku książki w Polsce". O publikacjach Biblioteki Analiz obszerniej piszemy na stronach naszego sklepu.

 

Kontakt dla mediów:

Kuba Frołow

Biuro Promocji Biblioteki Analiz

kuba@biblioteka-analiz.pl

tel.: 660 695